Bloggvärde!




Så skönt med sovmorgon denna söndag, känns i kropp och huvud att det har varit en del träningspass och matcher denna vecka. Denna lediga dag har jag och Lindroth mestadels spenderat på varsin soffhalva, vi gjorde dock en utflykt med Löf till ikea för att ta en kopp kaffe och titta på lite folk. Träffade Ville just när vi kom in, han och tjejen hans var på jakt efter lite möbler, ingen vila för honom i dag alltså =)

Roade mig nyss med att gå in på en sida som värderar ens blogg, 3905 kr var den värderad till. Blev nästan imponerad, min sketna blogg är alltså värd pengar. Kanske skulle lägga ner hockeyn, man har kanske nu hittat det man är bra på i livet, haha.

Skrev i gårdagens inlägg att Kiruna seglade upp till favoriter efter en meriterande 7-1 seger mot ett för dagen profillöst Piteå, blev direkt en del bitska kommentarer:

Postat av: piteåfan

HAHA! du skriver i varje inlägg över hur grymt bra löven blir iår, om era grymma nyförvärv och eran makalösa sammanhållning. sen vinner kiruna en träningsmatch mot piteå (vi saknade våra bästa) och helt plötsligt är dom seriefavoriter :D pallar ni inte trycket? efter alla skriverier här på sidan är asplöven absoluta favoriter, med kiruna som en bra utmanare...piteå kan nog få det lite tungt medans clemensnäs kan överraska...men att skriva att kiruna är seriefavoriter blir ju lite pinsamt då du skriver om hur bra ni verkar vara varje dag plus alla nyförvärv ni har.

En arg Pitebo är inte att leka med, men tycker själv att jag gav han svar på tal =)

Postat av: Jimmy

Till piteåfan: kanske var en viss ironi bakom det uttalandet, självklart kommer asplöven alltid vara favorit i serien, är man kaxiga utåt så får man leva med favoritskapet oxå..men med uttalande så kanske jag även gjorde er uppmärksamma på att Kiruna har en stark trupp som mkt väl kan gå riktigt riktigt långt i år..

Och ja vi har en grym stämning i truppen, vi ser jäkligt bra ut på träning, det kan ingen frånta oss men i slutändan så är det resultaten på match som räknas, och än så länge har väl Kiruna börjar lite vassare, eller vad säger du?

Tycker själv att jag vann den ronden på poäng, eller vad tycker ni?

Funderat en del på rollfördelningar inom ishockeylag, hockey bygger mycket på roller nuförtiden. Du ska ha två producerande kedjor, kanske en tredje kedja som ska spela 0-0 och jaga livet ur motståndarna och en fjärde kedja som går in och avlastar dom tre första för att dom ska hinna återhämta sig emellanåt. Du ska i backparen oftast ha en offensiv och en defensiv back.

Men hur bestäms rollerna i ett lag?

Oftast växer rollerna fram allt eftersom men finns nog alltid i ett lag spelare som tränare måste vara med och styra in i en roll, alla kanske inte riktigt vet vad dom är bäst på.
Sen är det också så att på ju högre nivå du spelar och ju högre du siktar deso viktigare är det att ha klara roller i ett lagbygge, vem som ska sköta uppspelen, vem som ska vara "pain in the ass" för motståndarna, vem som ska ha pucken genom mittzonen osv..

För att lyckas som lag så är det även viktigt att spelarna accepterar sina roller, en spelare som är van att ha mycket puck kanske kommer få en roll som gnuggare eftersom tränaren tycker att han gör mest nytta där och accepterar inte spelaren i fråga det så har man problem.

Tränaryrket som jag själv hoppas kunna jobba med efter karriären blir svårare desto mer jag tänker på det, vad är nyckeln till att som tränare kunna få ut max av sitt lag?

Vad var det "Stigge" Karlsson gjorde när jag tyckte han var så bra som tränare och att han alltid kunde få ut max av laget?

Det svaret jag kan ge själv på  mina funderingar är att få ut max av ett lag innebär inte att man får alla spelarna att vara nöjda och glada utan att man får alla spelarna att jobba mot samma mål..

Jag tror inte att dom killarna som knappt fick spela nåt under hans period som tränare tyckte han var varken särskilt bra på att få ut max av deras kapacitet och dessa killar tyckte förmodligen inte heller att han var en så himla bra tränare.
Men dessa killar accepterade sina roller, bet i hop och tänkte på laget och målet som vi strävade mot, och på så sätt blev vi norrbottens bästa 81 lag oxå..

Risken är väl att man börjar rollfördela i för unga år och man som spelare blir kvävd i ett fack, typ att det här kan du och försök dig inte på nåt annat ens.

En sån som Tomas Holmström som verkligen blivit placerad i ett fack borta i NHL där han bara är in och brunkar framför motståndarmålet, han har ju som man ser i bland en mycket god klubbteknik. Jag tror dock inte att han hade vunnit en massa Stanley-cup titlar och varit så respekterad som han är där borta om han försökte åka runt och spela snygg ishockey, förmodligen hade han inte ens varit i NHL.

Men han gjorde ett val, han ville spela i NHL och han ville vinna Stanley-cup. Det kostar att vinna Stanley-cup men i slutändan tjänar man betydligt mer än vad det kostar.
När han ser tillbaka på sin karriär, tror ni att han ångrar att han inte stannade i elitserien och på så sätt kanske hade varit liraren Holmström i stället för murbräckan Holmström?

Jag tror nog att han skrattar hela vägen till banken och är rätt nöjd med att han valde det senare alternativet..

Spårade i väg på en liten utflykt om rollfördelning där märkte jag, inte så liten heller men tycker tränaryrket är intressant. Är väldigt intresserad av lagbyggen bland annat, vad det är som får vissa lag att vinna titlar medans andra lag som på pappret är bättre hela tiden blir utan.

Ishockey är inte en kampsport hävdar jag, utan en psykologisport, du har så få tiondelar på dig att tänka där ute så det gäller att handla rätt. Dom som handlar rätt oftast är dom spelarna som har bäst självförtroende och vågar tro på det lilla man hinner tänka, oftast den första tanken man får som är den bästa.

Nu blir det för långt detta inlägg känner jag så avrundar nog här för denna gång, men sug på att denna blogg ni just beträdde är värderad till 3905 kr och det tack vare er..

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Caztie

"Ishockey är inte en kampsport hävdar jag, utan en psykologisport", visst men det är nog bara en del av kakan, de flesta idrotter har väl psykologi som en av huvudfaktorerna, men jag vill säga att hockey är en sport med ett uttalat kampmoment, denna bygger givetvis på att enskilda spelare samt laget som helhet är på en hög mental nivå, så för att var bra i kampmomentet måste man vara förberedd mentalt och psykiskt, du kanske menar detta men ville nämna det ändå.

2008-08-24 @ 20:30:48
Postat av: Jimmy

Caztie: Givetvis kampmoment i hockey,men spelar ingen roll vem som är starkast fysiskt, utan han som är starkast psykiskt som vinner pucken, förstår?



sen hävdar jag att det är en psykologisport,smartast och modigast vinner..

2008-08-24 @ 21:26:56
Postat av: Caztie

Jepp, då pratar vi om samma sak egentligen ;), det ena utesluter ju inte det andra.



En tanke förresten, det beror nog också på vad man menar med "starkast psykiskt", vad den formuleringen innehåller samt hur den definieras inom hockeyn!, men det är nog en annan femma, skall inte försöka förvandla din blogg till ett vetenskapligt forum. ;)



ASPLÖVEN - The Real Deal

2008-08-24 @ 21:47:13
Postat av: Jimmy

Caztie: tror vi är på samma våglängd i mångt och mycket,håller med om att detta inte får bli ett vetanskapligt forum för då är jag lost =) man är ingen rymdfysiker direkt..

2008-08-24 @ 21:52:13
Postat av: Caztie

Hehe, absolut inte jag heller, men onekligen ett intressant ämnesområde, var på en Willy Railo föreläsning för ett tag sedan, därav mitt intresse för ämnet. Nåväl, vi glömmer det.



Ser framemot ROKI matchen på Onsdag!

2008-08-24 @ 23:15:12
Postat av: haha

jadu jimmy du vinner nog inte bara på poäng där jag tycker det var mer lika K.O:)

2008-08-25 @ 17:15:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0